Talent
Wij voeren in elke klas talentgesprekken en organiseren een aantal keer per jaar talentcircuits. Elk jaar breiden de leerlingen hun zicht op talent uit door middel van talentgesprekken die ze met hun leerkracht voeren.
We starten bij de kleuters met de ik- tekening/poster. In groep 3 wordt dit verder uitgewerkt gericht op de schoolvakken. In groep 4 kijken we in welke talentgebieden de leerlingen zitten. Denk hierbij aan beweeg- en expressietalent, talent voor anderen, denktalent, talent voor mezelf en werktalent. In groep 5 gaan ze verder in op de talentgebieden waarin ze in groep 4 zijn ingedeeld en ontdekken zo hun talenten. Ik groep 6 gaan ze kijken hoe ze deze talenten voor zichzelf en anderen kunnen inzetten en wat ze zelf van anderen nodig hebben. In groep 7 leren ze zichzelf beter kennen en komen ze erachter wat ze belangrijk vinden in het leven. In groep 8 gaan ze doelgericht hun kwaliteiten verder ontwikkelen met het zicht op de toekomst (Voortgezet Onderwijs).
Waarom besteden wij hier nou zoveel aandacht aan?
We willen dat leerlingen een positief zelfbeeld ontwikkelen, waarbij de nadruk ligt op waar ze energie van krijgen en ze van nature gemakkelijk afgaat. Leerlingen worden gezien en gewaardeerd om wie ze zijn; dat zorgt ervoor dat de leerlingen meer betrokken zijn en ze het beste uit zichzelf naar boven halen. Leerlingen worden zo zelfbewust. Ze durven fouten te maken en weten waar ze goed in zijn. Het zet de leerlingen in hun kracht te weten dat iedereen anders is en dat je die verschillen juist op een positieve manier kunt benutten.